Knowledge = life

هر تجربه شخصی می تواند بخشی از یک علمی را که هیچ آشنایی با آن ندارید را تغییر دهد.

Knowledge = life

هر تجربه شخصی می تواند بخشی از یک علمی را که هیچ آشنایی با آن ندارید را تغییر دهد.

زندگی در کنار انسان ها بزرگ ترین دانشگاه است.

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یک کتابخانه متشکل  از محیط، کتاب، مطالعه کننده و کتابدار است. بعضی مواقع محیط کتابخانه عاملی مهمی در جذب مطالعه کننده و مراجعه کننده است. اگر نور مناسب، نظم مناسب،‌ در قفسه کتاب و اجترام کتابدار به کتاب و محیط کتابخانه نباشد از مراجعه کنندگان کاسته می شود. حتی بعضی مواقع حضور کتابدار در میر مرجع یا امانت خود نیز میتواند عامل مهمی در میزان مرجعه کنندگان باشد. اگر کتابدار در جای خود نباشد یک نوع بی نظمی و دل زدگی در کتابخانه ایجاد می کند که می توانند از  مراجعه کنندگان بکاهد چون نمیتوانند خدمات دلخواه خود را دریافت کنند. بعضی مواقع پیش می آبد که نیازاست که کارکنان کتابخانه باهم صحبت کنند و درمودرچگونگی امور انجام شده  در امور داخلی و همین طور مسائل جاری که باید در خارج از محیط کتابخانه و در اتاقی در بسته که مزاحتمی برای مطالعه کنندگان نداشته باشد. 

یکی از روزها مراجعی که بر روی پایان‌نامه ارشد خود با موضوع  اخلاق و عرفان کار می کرد به کتابخانه مراجعه کرد. کتابی خواست که در موضوع سعادت می خواست، بهش گفتم  آیا سعادت به معنی خوشبختی را می خواهد.؟ گفت نه، گفت اصلا می خواهم بدانم اصلا سعادت به معنی چیست که بزرگان در مورد آن بسیار صحبت می کنند چیست؟ من هم درمیان کتابها را گشتم ، فقط کتابهایی با عنوان خوشبختی بود که از  لحاظ روان شناسی و راه رسیدن به سعادت را نشان می دادکه بیشتر حول محور خانواده  بود و هیچ جوابی برای سوال مراجعه کنند نداشت. 

بعد از رفتن ایشان هم در اینترنت هم جستجو کردم اما به نتیجه نرسیدم تا اینکه به لغت نامه  معین مراجعه کردم و معنی لفظی و کلامی سعادت را پیدا کردم و تازه فهمیدم خود سعادت به چه معنا (راهی که بتوان در آن جاودانه ماند) فردای آن روز همان مراجع به کتابخانه آمد ، پرسیدم آیا توانستی به نتیجه برسید، گفت می خواهم از استادانم سوال کنم به ایشان پیشنهاد کردم اگر دنبال معنی سعادت می گردد بهتر است داخل کتاب لغت نامه ها را نگاه کند و نسبت به آن معنی دنبال موضوع و کتاب بگردد ایشان هم بعد از نگاه ، آمد و تشکر کرد و دنبال منابعی که درباره آن صحبت کرده بودند رفت. هدف از گفتن این مطالب است که کتابدار مرجع باید بعد از پیدا نکردن موارد درخواستی مراجع خود در وقت آزاد این موارد را یادداشت کند و دنبال آنها بگردد تا در مراجع های مشابه بهتر بتواند نیاز مراجعه کننده را پاسخ دهد یا در در صورتی که مراجعه کننده دوباره به  کتابخانه مراجعه کرد  او را راهنمایی کند که این عمل باعث می شود که مراجعه کننده با رضایت خاطر و نشاط از کتابخانه خارج شود که این مهمترین هدفی است که  هرکتابخانه باید به آن دست یابد. شاید بتوان گفت کتابدار حرفه ای  می تواند مانند یک پزشک دنبال عوامل و مواردی برود که باعث می شود. مراجعه کننده با ممطالعه کننده بتواند کتاب مورد نظر خود را در موارد مختلف پیدا کند باید اول خوب گوش کند، خوب تشخیص دهد و خوب نسخه دهد تا بعد از تهیه منابع مورد نظر شادی را به مراجعه کننده هدیه دهد. 1391/08/05

  • مصطفی رستمی